Pandemia și conflictul militar din Ucraina au reprezentat și încă reprezintă pentru mulți oameni un moment de tensiune internă, de căutare a unor noi ancore prin care realitatea să nu devină prea apăsătoare, dar și de revoltă față de ceea ce se întâmplă aici, acolo sau aiurea. Am văzut cu toții valurile de furie și de ură, de emoție pură revărsată pe rețelele de socializare sau în discuțiile simple cu amicii, neputința de a opri conflictele și de a obloji rănile, chiar și pe cele închipuite. În același timp, am fost cu toții martorii unor gesturi de compasiune și de solidaritate de care nu credeam că este capabilă societatea românească; adeseori, duse la maximul epuizării emoționale și fizice. Oameni care și-au găsit resorturile interioare ca să fie „acolo” pentru cei aflați în dificultate, pentru cei vulnerabili, pentru cei care și-au găsit mai greu ancorele de care aveau nevoie.

Dialoguri morale a luat naștere din aceste stări de tensiune și conflict, ca un exercițiu de explorare a unor teme de etică relevante pentru societate în ansamblul ei, nu numai pentru „jocul intelectual” al unor filosofi de fotoliu.

Prima temă, „La ce bun etica în absența lui Dumnezeu?”, a fost un pretext inspirat de o conversație similară organizată de ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România la sugestia lui Victor Bohuș. Un pretext pentru a porni un proiect la care ne-am gândit încă de la momentul de debut al pandemiei, în aprilie 2020, și la care nu am avut curajul să ne înhămăm până acum. Cea de-a doua temă, despre dilema morală a supraviețuitorului, ne-a fost sugerată de experiența agresiunii oribile a Rusiei asupra Ucrainei și tragediile prin care vecinii noștri trec de mai bine de o lună de zile. Toate celelalte teme datează din primii doi ani de pandemie și au cunoscut diverse formulări, mai mult sau mai puțin fericite.

Speranța noastră este ca aceste conversații să fie o cale pentru dialoguri mai consistente între cei care susțin poziții diferite în toate chestiunile abordate de noi. De aici și formatul „Dialogurilor”, care e construit pe metoda clasică a lui „sic et non”, al confruntării dintre cei care sunt pro și cei care suntcontra.

This is a text block. Click the edit button to change this text..