Fake News on Antena 3 Website

Resources | Case Studies | Media Ethics
Author(s): Cristian Ducu | Source: CARMAE Case Studies Repository | Language: Romanian | Date: September 15, 2012
Copyright: (c) 2012, Centre for Advanced Research in Management and Applied Ethics. All rights are reserved.

In ultimii cinci ani, piata produselor media din Romania s-a extins foarte mult si, in acelasi timp, s-a transformat radical, chiar daca nu in bine. In timp ce tirajele ziarele au scazut drastic la cateva mii sau zeci de mii de exemplare[1] iar redactiile si-au redus masiv efectivele de jurnalisti, trusturile media au pornit o ofensiva in spatiul virtual, prin mutarea continutului de presa din formatul tiparit pe website-uri branduite si prin generarea de continut nou dedicat exclusiv zonei de Internet.

Aceasta dezvoltare a continutului jurnalistic pentru mediul online nu s-a facut, in multe cazuri, cu ajutorul jurnalistilor cu experienta, ci, dimpotriva, pentru a tine costurile operationale la niveluri cat mai scazute, s-a apelat la personal cu minime competente in zona mass-media si cu oarecare abilitati de a scrie un text jurnalistic sau nu. Asa se face ca au inceput sa apara tot mai multe acuzatii de plagiat sau de incompetenta.

Cea mai des intalnita practica in acest mediu virtual este aceea a traducerii dintr-o limba straina, in special din engleza, a unui material de presa publicat in alt ziar sau revista si “transformarea” acestuia. Asa se explica nenumaratele texte publicate pe site-urile ziarelor romanesti dar cu referinte in interior la ceea ce au publicat alte institutii media din strainatate. Iar presa preferata in materie de plagiat, caci despre o astfel de activitate este adesea vorba, este cea englezeasca.

O alta practica la fel de raspandita este cea de a crea materiale de presa care nu au continut, menite sa atraga mii de accesari doar prin titlul socant. Ziarele online, dar si site-urile posturilor de televiziune, abunda in astfel de materiale. De exemplu, cotidianul “Gandul”, actualmente prezent doar in mediul online, preluand un material de pe PROTv.ro, titreaza pe prima pagina a website-ului astfel: “Nunta lor chiar a fost una de coşmar. Ce s-a întamplât la câteva momente după această fotografie”.[2] Tot “Gandul”, de data aceasta cu trimitere catre Cancan.ro, ne semnaleaza un fapt banal care nu are nici o legatura cu ceea ce lasa sa se inteleaga titlul: “‘Crezi că dacă m-am culcat cu tine că mi-a plăcut, acum mi-o trag cu toată lumea?’ Ghici cine e diva care spune asta în timp ce-şi pălmuieşte amantul?”[3] Similar, pe site-ul canalului de stiri Romania TV, gasim un articol al carui continut este inexistent: “Ce crezi că i-au determinat să facă atingă imposibilul? FOTOGRAFII pe care nu le vei da uitării.”[4]

La fel ca si producatorii de muzica, coordonatorii din media au observat ca prezenta materialelor cu continut sexual pe pagina ziarului, revistei sau postului TV face sa creasca traficul pe respectivul site web. Astfel, trusturi precum Adevarul Holding si Ringier au ajuns sa patroneze site-uri cu continut pornografic cu trimiteri directe din paginile

Cei care realizeaza site-ul canalului de stiri Antena3 nu fac exceptie de la regulile impuse de “economia de piata” reclamata de colegii lor de breasla. De exemplu, in data de 15 august 2012, au publicat o stire intitulata “Experimentul pe care l-au făcut fetele de pe litoralul nostru i-a uluit pe bărbaţi. 90% din ei au reacţionat la fel”. Materialul respectiv beneficia de o trimitere din prima pagina a website-ului, fara nici un avertisment ca ar avea continut destinat adultilor, si lasa sa se inteleaga faptul ca ar fi vorba de intamplari care au avut loc pe litorul romanesc al Marii Negre.

De altfel, modul cum a fost scris materialul inducea ideea ca autorul a fost martor ocular al faptelor relatate: “Experimentul pe care l-au lansat domnişoarele i-a făcut pe domni să întoarcă capul de fiecare dată. Astfel, cele mai dotate doamne au renunţat la sutiene şi au pornit la o plimbare pe plajă. Iar reacţiile nu au întârziat să apară: domnii întorceau capul după ele mai ceva ca atraşi de un magnet.”.[6]


fakenews1

Screenshot pagina de web cu stirea in cauza


In pagina cu materialul respectiv exista si o galerie foto continand opt imagini. Toate acele imagini surprind doamne aflate la plaja, fara partea superioara a costumului de baie. Este de notat faptul ca toate fotografiile prezinta o particularitate, si anume au un dreptunghi gri in coltul din dreapta, acolo unde se afla initial sigla site-ului care a constituit sursa lui editorului site-ului Antena 3.

La o cautare pe Internet cu ajutorul Google Images, toate cele opt imagini de pe site-ul Antena 3 pot fi identificate pe site-uri cu continut pornografic. In majoritatea cazurilor, dreptunghiul gri nu exista ori daca el a fost aplicat, in locul respectiv s-a introdus sigla altui site pentru adulti.

Avantajul pozelor “imprumutate” de pe Internet este acela ca nu implica nici un fel de cost direct: redactia nu plateste drepturi de autor pentru imagini, iar cei prezenti in imaginile in cauza nu pot cere despagubiri. De asemenea, cei care acceseaza pagina canalului de stiri Antena 3 sau alte pagini similare nu stau sa verifice si sursa imaginilor, ceea ce inseamna ca nu este afectata credibilitatea website-ului de vreme ce astfel de materiale continua sa apara si sa contorizeze un numar mare de accesari.

Cei care realizeaza site-ul canalului de stiri Antena3 nu fac exceptie de la regulile impuse de “economia de piata” reclamata de colegii lor de breasla. De exemplu, in data de 15 august 2012, au publicat o stire intitulata “Experimentul pe care l-au făcut fetele de pe litoralul nostru i-a uluit pe bărbaţi. 90% din ei au reacţionat la fel”. Materialul respectiv beneficia de o trimitere din prima pagina a website-ului, fara nici un avertisment ca ar avea continut destinat adultilor, si lasa sa se inteleaga faptul ca ar fi vorba de intamplari care au avut loc pe litorul romanesc al Marii Negre.

De altfel, modul cum a fost scris materialul inducea ideea ca autorul a fost martor ocular al faptelor relatate: “Experimentul pe care l-au lansat domnişoarele i-a făcut pe domni să întoarcă capul de fiecare dată. Astfel, cele mai dotate doamne au renunţat la sutiene şi au pornit la o plimbare pe plajă. Iar reacţiile nu au întârziat să apară: domnii întorceau capul după ele mai ceva ca atraşi de un magnet.”.[6] Screenshot pagina de web cu stirea in cauza

In pagina cu materialul respectiv exista si o galerie foto continand opt imagini. Toate acele imagini surprind doamne aflate la plaja, fara partea superioara a costumului de baie. Este de notat faptul ca toate fotografiile prezinta o particularitate, si anume au un dreptunghi gri in coltul din dreapta, acolo unde se afla initial sigla site-ului care a constituit sursa lui editorului site-ului Antena 3.

La o cautare pe Internet cu ajutorul Google Images, toate cele opt imagini de pe site-ul Antena 3 pot fi identificate pe site-uri cu continut pornografic. In majoritatea cazurilor, dreptunghiul gri nu exista ori daca el a fost aplicat, in locul respectiv s-a introdus sigla altui site pentru adulti.

Avantajul pozelor “imprumutate” de pe Internet este acela ca nu implica nici un fel de cost direct: redactia nu plateste drepturi de autor pentru imagini, iar cei prezenti in imaginile in cauza nu pot cere despagubiri. De asemenea, cei care acceseaza pagina canalului de stiri Antena 3 sau alte pagini similare nu stau sa verifice si sursa imaginilor, ceea ce inseamna ca nu este afectata credibilitatea website-ului de vreme ce astfel de materiale continua sa apara si sa contorizeze un numar mare de accesari.


fakenews2

Galeria foto aflata la finalul materialului,
flancata de alte stiri in partea stanga si de reclame in partea dreapta

fakenews3
Caseta care blureaza sigla site-ului care a difuzat imaginea initial


Autorul stirii este precizat sub forma unor initiale — “P.I.” –, lucru destul de obisnuit atat in print cat si in online atunci redactia nu doreste sa-si asume raspunderea pe marginea informatiilor pe care le transmite. Cautand in arhiva website-ului Antena 3 materialele scrise de “P.I.”,[7] se observa ca tot ce este publicat sub aceste initiale are continut sexual mai mult sau mai putin explicit. Un alt exemplu asemanator celui amintit anterior este cel al materialului din 13 august 2012, purtand titlul “Nimeni nu mai făcea plajă pentru că toţi se uitau la ea. Femeia care detestă silicoanele şi s-a proclamat “Mama natură””.[8] Cu acea ocazie este prezentata o doamna aflata la plaja care, dupa spusele autorului, se autointituleaza “Mama natura”, apelativul Roxanei Ionescu, asistenta lui Dan Negru pe platourile emisiunii “Ciao Darwin” de la Antena 1.

Galeria foto care insoteste materialul din 13 august, spre deosebire de cea din 15 august, nu mai are imagini cu sigla blurata a site-ului de unde au fost furate pozele. Pare ca autorului nici nu-i pasa ca induce in eroare vizitatorul paginii de Internet a postului Antena 3.

 

NOTE:

[1] Conform datelor furnizate public de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, la 1 ianuarie 2012, cele mai importante publicatii din Romania aveau tiraje sub 35.000 de exemplare. Tirajul mediu difuzat al lunii ianuarie 2012 pentru primele cinci cotidiene centrale “quality” au fost urmatorul: “Adevarul” – 25368; “Curierul National” – 3618; “Evenimentul Zilei” – 15282; “Jurnalul National” – 19687; “Romania Libera” – 33894.
[2] Sursa trimiterii: http://stirileprotv.ro/stiri/bizar/nunta-lor-chiar-a-fost-una-de-cosmar-ce-s-a-intamplat-la-cateva-momente-dupa-aceasta-fotografie.html.
[3] Sursa trimiterii: http://www.cancan.ro/showbiz/showbiz-intern/culcat-placut-trag-diva-palmuieste-amant-232948.html.
[4] Url: http://www.realitatea.net/ce-crezi-ca-i-au-determinat-sa-faca-atinga-imposibilul-fotografii-pe-care-nu-le-vei-da-uitarii_991622.html.
[5] [6] Url: http://www.antena3.ro/life-show/fun/experimentul-pe-care-l-au-facut-fetele-de-pe-litoralul-nostru-i-a-uluit-pe-barbati-90-din-ei-au-reactionat-la-fel-180271.html.
[7] A se vedea http://www.antena3.ro/autor/p-i-.html.
[8] Url: http://www.antena3.ro/life-show/fun/nimeni-nu-mai-facea-plaja-pentru-ca-toti-se-uitau-la-ea-femeia-care-detesta-silicoanele-si-s-a-proclamat-mama-natura-180009.html.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*